17
Pirm, Gruo
10 Nauji straipsniai

Ar užims neįgaliųjų vietas nėščios moterys ir vieniši tėvai?

Aplinka visiems
Nustatymai

Neseniai Seimui pateiktas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektas. Juo siūloma neįgaliojo kortelės arba ženklo „Neįgalusis“ suteikiamomis lengvatomis leisti naudotis ir nėščioms moterims, asmenims, vieniems auginantiems vaikus iki 3 metų, taip pat dėl laikinos fizinės traumos laikinai nedarbingiems transporto priemonių vairuotojams. Neįgaliųjų bendruomenėje užvirė diskusija – ar tokie pakeitimai nepakenks jų interesams, ar nebus diskredituota paties ženklo esmė?

Neįgaliojo lengvatos – platesniam ratui žmonių

Seimo narys Mindaugas Puidokas, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovas, inicijavo Saugaus eismo automobilių kelių įstatymo pakeitimą. Aiškinamajame teisės akto rašte teigiama: „Manytina, kad toks reguliavimas sudarys galimybes nėščioms moterims, asmenims, vieniems auginantiems vaikus (vaiką) iki 3 metų, taip pat dėl laikinos fizinės traumos laikinai nedarbingiems asmenims būti mobilesniems, sudarys prielaidas lengviau tvarkyti(s) socialinius reikalus ir buitį.“

Iš pirmo žvilgsnio geranoriškas siūlymas sukėlė diskusijų audrą. Lietuvos neįgaliųjų draugijos (LND) pirmininkės Jelenos Ivančenko manymu, neįgaliojo kortelės naudotojų rato praplėtimas ar naujos kortelės atsiradimas gali pabloginti neįgaliųjų situaciją. „Norint suteikti galimybę platesnei grupei žmonių naudotis specialiomis stovėjimo vietomis, reikėtų ne leisti užimti neįgaliųjų vietas, bet plėtoti infrastruktūrą – įrengti papildomas vietas šeimoms ar pan., kaip yra padarę kai kurie prekybos centrai“, – sako J. Ivančenko. Jos teigimu, šiuo metu neįgaliesiems skirtų stovėjimo vietų ir taip nepakanka, todėl išplėtus jomis galinčių naudotis ratą, gali atsitikti taip, kad situacija dar labiau pablogės.


Specialios stovėjimo vietos – ne privilegija, o būtinybė

Pasak LND pirmininkės, pagal šiuo metu galiojančią tvarką daug neįgaliųjų, net ir turinčių judėjimo sutrikimų, neturi teisės statyti automobilius specialiu ženklu pažymėtose vietose. Ši galimybė suteikiama tik esant labai ryškiam judėjimo funkcijų sutrikimui arba turint sunkią negalią. J. Ivančenko teigimu, kai buvo siaurinamas asmenų, kuriems bus leidžiama naudotis minėta kortele ratas, kilo daug nepasitenkinimo. O jei leisime šia privilegija naudotis nėščiosioms, tėvams, vieniems auginantiems vaikus, tai iškreips visą sistemą.

„Jei ką nors keičiame, turime peržiūrėti esamą sistemą iš esmės. Ar mes kalbame apie privilegijų suteikimą, ar apie būtinumą?“ – svarsto J. Ivančenko.

Prie šių svarstymų prisideda ir Lietuvos paraplegikų asociacijos teisininkas Egidijus Grigonis: jo teigimu, Seimo nario M. Puidoko siūlymas gali niveliuoti paties neįgaliojo ženklo esmę. Tai tarptautinis visame pasaulyje suprantamas ir pripažįstamas ženklas. Jis yra susijęs su teisės aktuose griežtai apibrėžta infrastruktūra: vietos turi būti planuojamos arčiausiai prie pagrindinio įėjimo į objektą; turi būti bekliūtė judėjimo trasa; automobilių stovėjimo vietose turi būti numatyta galimybė išlipti iš automobilio (greta įrengta 1, 5 m pločio aikštelė); šiose vietose nuolydis neturi būti didesnis kaip 1:40 (2,5 %) bet kuria kryptimi; paviršiai turi būti lygūs, kieti, pakankamai šiurkštūs, neslidūs, neklampūs ir t.t. Šie reikalavimai infrastruktūrai tėvams, vieniems auginantiems vaikus, nėščioms moterims ar laikinai nedarbingiems asmenims nėra reikalingi.


Ar išimtys netaps privilegija?

Nemažai klausimų sukėlė asmenų, kuriems siūloma leisti naudotis skiriamuoju ženklu „Neįgalusis“ arba neįgalių asmenų automobilių statymo kortele, sąrašas: nėščios moterys, asmenys, vieni auginantys vaikus (vaiką) iki 3 metų, taip pat dėl laikinos fizinės traumos laikinai nedarbingi asmenys. Įstatymo aiškinamajame rašte, argumentuojant, kodėl pasirinktos būtent šios grupės, rašoma: „Manytina, kad šiais požymiais pasižymintys subjektai taip pat susiduria su didesnėmis mobilumo problemomis arba (ir) prastesne (sunkesne) savijauta.“

LND teisininkė Evelina Kelmelienė sako, kad ją labai nustebino siūlymas leisti naudotis ženklo „Neįgalusis“ suteikiamomis lengvatomis mamoms, kurios vienos augina vaiką. „Visiškai nesuprantama, kodėl išskiriamos būtent jos. O jei mama augina 2, 3 mažamečius vaikus, tačiau gyvena santuokoje? Ar ji susiduria su mažesnėmis mobilumo problemomis? Juk dažniausiai mamos vienos vežasi vaikus į polikliniką, prekybos centrą ar pan.“, – stebisi teisininkė. J. Ivančenko taip pat pritaria: „Mes kiekvieną dieną susiduriame su sunkumais, bloga savijauta. Tikrai ne visada nėščios moterys blogai jaučiasi, negali paėjėti. Visi norėtų pasistatyti automobilį arčiau įėjimo, tačiau turime suprasti, kad šių vietų skaičius yra ribotas, todėl turime šią teisę suteikti tik tiems, kam būtinai reikia.“


Kaip atrodys neįgaliojo ženklas?

Kitas klausimas, kurį kelia neįgalieji – kaip būtų reglamentuojamas kortelės, suteikiančios teisę statyti neįgaliojo vietoje, išdavimas? Pasak J. Ivančenko, tokius dalykus reikia labai aiškiai apibrėžti – kas išduos kortelę, kokie bus kriterijai jai gauti. Ar užteks tik gydytojo pažymos? Šiuo metu klausimų kyla dar labai daug ir į juos neatsakyta.

E. Grigonis retoriškai klausia – ar nebus taip, kad galiausiai gatvėse neliks neženklintų automobilių, pats ženklinimas niveliuosis, į jį niekas nekreips dėmesio ir teisės aktų išimtys taps taisykle. Teisininkas juokauja, kad reikėtų pakeisti ir dabartinį neįgaliojo ženklą: gal nupiešti gipsą ant kojos, gandro snapą su ryšuliu ir pan... Juk jis nebeatitiks savo esmės.

J. Ivančenko manymu, įstatymo projektas parengtas skubotai. Tam pritaria ir E. Grigonis: negerai, kad iniciatyvos gimsta be diskusijų, neišklausius suinteresuotų grupių argumentų, nepasvėrus teigiamų ir neigiamų pasekmių.

Panaši ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pozicija. Lygių galimybių skyriaus vedėja Eglė Čaplikienė mano, kad šiam tikslui galima būtų pritarti iš esmės. Tačiau pasirenkant priemones jam įgyvendinti, būtina užtikrinti, kad nebūtų pablogintos sąlygos neįgaliesiems, kad būtų užtikrinta teisė neįgaliųjų mobilumui ir prieinamumui, t. y. neįgalieji ir toliau turėtų teisę laisvai statyti savo automobilius neįgaliesiems skirtose vietose, jos neturėtų būti užstatytos kitais automobiliais.

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale lrytas.lt