17
Pirm, Gruo
10 Nauji straipsniai

Šalies autobusų stotys vis geriau pritaikomos žmonėms su negalia

Rokiškio autobusų stotis neseniai atnaujinta, todėl patogi judantiems neįgaliųjų vežimėliais.

Aplinka visiems
Nustatymai

Pastaruoju metu duris atvėrė ne viena atnaujinta autobusų stotis. Jos statytos atsižvelgiant ir į žmonių su įvairiomis negaliomis poreikius. Tačiau dar toli gražu negalima teigti, kad viešojo transporto infrastruktūra pritaikyta žmonėms su negalia. 

Į atnaujintą autobusų stotį Mažeikiuose įvažiuoti neįgaliųjų vežimėliu gana patogu.

Universalus dizainas – visiems

Visų transporto rūšių prieinamumą neįgaliesiems reglamentuoja Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas. Čia nustatyta, kad viešojo transporto objektai, skirti keleiviams aptarnauti, bei jų infrastruktūra, informacinė aplinka turi būti pritaikyta neįgaliųjų specialiesiems poreikiams.

Taip pat kelių transporto prieinamumą neįgaliesiems reglamentuoja Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas „Dėl miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų transporto keleivių teisių“. Šiame reglamente nustatytas reikalavimas nediskriminuoti keleivių vežant miesto ir tolimojo susisiekimo autobusais ir pan.

Reglamente taip pat numatyta teisė į specialią pagalbą autobusų stotyse. Tačiau, remiantis Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija, paslaugas žmonėms su negalia privalo užtikrinti tik pirmosios kategorijos autobusų stotys. Tokių Lietuvoje yra devynios: Alytaus, Jonavos, Kauno, Kėdainių, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių ir Vilniaus. Ar pretenduos į pirmąją kategoriją, nusprendžia autobusų stoties valdytojas. Jei taip, jis privalo įrengti specialią infrastruktūrą žmonėms su negalia.

Ukmergėje autobusų stotis taip pat neseniai atnaujinta.

Pritaikytos nevienodai

Pasak asociacijos „Linava“ vyriausiojo specialisto Jevgenijaus Stolovickio, ne visos pirmosios kategorijos stotys vienodai gerai pritaikytos žmonėms su negalia. „Naujesnės stotys pritaikytos geriau, senesnės – ne visada. Ne visiems vežėjams pritaikyti infrastruktūrą pavyksta, ne visada įmanoma tai padaryti, jei pastatai, infrastruktūra pasenę. Tačiau galima pasidžiaugti, kad vežėjai pastaruoju metu vis labiau stengiasi pagelbėti žmonėms, turintiems įvairias negalias. Be stočių pritaikymo, įsigijo ir pirmuosius neįgaliesiems pritaikytus autobusus“, – sako J. Stolovickis.

Nors 2013 m. liepos 23 d. susisiekimo ministro įsakymu patvirtintas Specialiųjų poreikių turinčių žmonių susisiekimo gerinimo Lietuvos Respublikoje gerosios praktikos vadovas, kol kas tai – tik gairės, kaip turėtų atrodyti idealiai sukurta infrastruktūra žmonėms su įvairiomis negaliomis. Pasak Lietuvos žmonių su negalia sąjungos pirmininkės Rasos Kavaliauskaitės, daugelyje autobusų stočių iki idealo dar labai toli. Žmonės su judėjimo negalia prieš keletą metų tikrino, kaip jiems pritaikytos kai autobusų stotys ir sudarė pritaikymo žemėlapį. Kol kas tinklapyje beslenksciu.lt pateikiama informacija ne apie visas stotis. Tačiau iš šios informacijos galime matyti, kad net pirmajai kategorijai priskiriamose stotyse apstu trūkumų.

Kaip jau minėjome, geriau žmonėms su negalia pritaikytos naujosios autobusų stotys. Bene geriausias pavyzdys – naujoji Kauno autobusų stotis, kur neįgaliesiems suteikiama reikiama pagalba. Kauno autobusų stotyje nėra laiptelių, nuo miesto gatvės link pastato bei per visą stoties pastato teritoriją driekiasi iškilūs takeliai. Yra įrengtas specialus mygtukas pagalbai išsikviesti, taip pat liftas, neįgaliesiems pritaikytas tualetas ir kita įranga. Apie naująją Kauno autobusų stotį gerai atsiliepia tiek turintieji regos, tiek judėjimo negalią.

Pagalba žmonėms su negalia teikiama ir Vilniaus autobusų stotyje. Pasak bendrovės TOKS generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, neįgaliųjų patogumui čia įrengtas informacijos langelis, kur paspaudus mygtuką galima išsikviesti administratorę. „Administratorė padeda žmogui su negalia įsigyti bilietą, palydi iki autobuso. Beje, vieta, kur teikiama informacija žmogui su negalia, pažymėta mūsų interneto tink­lapyje esančiame žemėlapyje“, – sako A. Indrašius.

Jei žmogus su negalia paskambina į stotį iš anksto, jam suteikiama specialioji pagalba. Padedama įlipti į autobusą ir išlipti iš jo, įkelti ar iškelti bagažą. Pranešti apie kelionę derėtų likus ne mažiau kaip 36 valandoms iki autobuso išvykimo. Taip pat žmogui, turinčiam specialiųjų poreikių, dera anksčiau atvykti į stotį.

Remiantis beslenksciu.lt informacija, kitose didžiųjų miestų autobusų stotyse esama įvairių trūkumų. Šiaulių autobusų stotis žymima kaip pritaikyta žmonėms su judėjimo negalia, tačiau čia nėra pagalbos iškvietimo mygtuko. Stovėjimo aikštelėje įrengtos neįgaliųjų automobiliams skirtos vietos, pastate yra liftas, skirtas patekti į kitus aukštus. Nuolydis ties pėsčiųjų perėja prie stoties yra geras, stik­linės durys pažymėtos ryškios spalvos juosta, visoje teritorijoje – lygus įvažiavimas. Pastato viduje grindų danga neslidi, tualetas taip pat pritaikytas žmonėms su negalia.

Kauno autobusų stotis – bene geriausiai pritaikyta tiek judėjimo, tiek regos negalią turintiesiems.

Senas stotis žadama atnaujinti

Klaipėdos autobusų stotyje, remiantis beslenksciu.lt informacija, automobilių stovėjimo aikštelė nepritaikyta žmonėms su negalia, nėra nuolydžio nuo šaligatvio ant važiuojamosios dalies. Tačiau nuolydis nuo važiuojamosios dalies ant šaligat­vio geras, yra nukreipiamieji ženklai link įėjimo. Nors yra galimybė vežimėliais judėti pastato viduje, grindų danga slidi. Stik­linės durys pažymėtos ryškios spalvos juosta, įvažiuoti į pastatą patogu. Klaipėdos autobusų stotyje taip pat nėra pagalbos iškvietimo mygtuko.

Panevėžio autobusų stotis beslenksciu.lt pažymėta kaip prieinama ribotai. Čia žmogus gali judėti tik padedamas asistento. Pažymima, kad šioje stotyje per status nuolydis nuo šaligatvio ant važiuojamosios dalies, grindinyje yra duobių, didesnių nei 5 mm plyšių. Tarpduryje yra slenkstis. Tualetas nepritaikytas žmonėms su negalia. Panevėžio autobusų parko generalinio direktoriaus Rimanto Petukausko teigimu, šiuo metu projektuojama nauja autobusų stotis, kurią numatoma pritaikyti žmonėms, turintiems įvairių negalių.

„Planuojame, jog naujoji stotis išdygs greta senosios, nes seną pastatą pertvarkyti taip, kad jis būtų pritaikytas ir žmonėms su negalia, būtų sunku. Naujasis stoties pastatas bus įrengtas pagal visus universalaus dizaino reikalavimus“, – žada R. Petukauskas.

Alytaus autobusų stotis tinklapyje beslenksciu.lt taip pat žymima kaip prieinama neįgaliesiems. Čia yra stovėjimo aikštelės žmonėms su negalia, tačiau nėra nuolydžio nuo šaligatvio ant važiuojamosios dalies. Be to, kai kur grindinyje yra duobių ir plyšių, didesnių nei 5 mm. Alytaus autobusų stotyje yra nukreipiamieji ženklai, tualetas pritaikytas žmonėms su negalia. Tačiau neįrengtas pagalbos iškvietimo mygtukas.

Neseniai renovuota Marijampolės autobusų stotis žmonėms su negalia pritaikyta. Interneto tinklapyje pateiktas planas neįgaliesiems. Galima iš anksto susižinoti, kaip stotyje orientuotis negalią turintiems žmonėms, yra neįgaliesiems pritaikytas tualetas, taip pat – automobilių statymo vietos greta esančioje aikštelėje.

Nauja, erdvi, palyginti neseniai atidaryta Jonavos autobusų stotis taip pat pritaikyta žmonėms su negalia. Iš anksto pranešusiam apie kelionę negalią turinčiam žmogui bus suteikta visa reikalinga pagalba: jam padės įlipti į autobusą ar iš jo išlipti, įkelti ar iškelti bagažą, palydės iki kitų paslaugų teikimo vietos. Apie specialiuosius poreikius vėlgi prašoma pranešti iš anksto. Tokia pat pagalba teikiama ir gana neseniai statytoje Kėdainių autobusų stotyje.


Situacija gerės?

Neįgaliesiems pritaikytos ir kai kurios ne pirmajai kategorijai priklausančios autobusų stotys. Pastaruoju metu duris atvėrė atnaujintos Mažeikių, Rokiškio, Palangos, Raseinių, Ukmergės autobusų stotys, kur neįgaliesiems patekti nesudėtinga, čia jiems žadama suteikti reikiamą pagalbą.

VKTI atstovai pabrėžia, kad jų interneto tinklapyje skelbiami visų vežėjų, teikiančių pagalbą neįgaliems, kontaktai. Jais paskambinę neįgalieji ar jų artimieji gali susisiekti ir pasikonsultuoti apie galimą pagalbą. Kokią konkrečiai pagalbą teikia pirmosios kategorijos stotys, skelbiama jų internete pateikiamose nuorodose.

Asociacijos „Linava“ viceprezidentas, Keleivinio transporto sekcijos pirmininkas Rimantas Martinavičius neslepia: didesnių ar mažesnių problemų dar tebėra daugelyje šalies autobusų stočių. Tačiau keleivių vežėjai, norintys geriau pritaikyti autobusų stotis žmonėms, turintiems specialiųjų poreikių, galės pasinaudoti europine parama. Lėšų bus skirta miestams, rengiantiems Darnaus judumo planus pagal priemonę Nr. 04.5.1-TID-V-517. „Miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“.

Lina JAKUBAUSKIENĖ
Autorės nuotraukos

 

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale lrytas.lt