23
K, Lap
10 Nauji straipsniai

Ar neįgaliesiems skirti autobusiukai atitinka jų poreikius?

Integracijos keliu
Nustatymai

Po to, kai rašėme

„Bičiulystei“ paskelbus straipsnį apie neįgaliųjų organizacijoms skirtus autobusiukus, sulaukėme nemažai savaitraščio skaitytojų kritinių pastabų. Pasak jų, autobusiukai nepritaikyti nei vežimėliais judantiems neįgaliesiems (vietoje keltuvų įrengtos nuovažos, kuriomis nelengva įstumti rateliuose sėdintį žmogų, o ir jis pats nesijaučia saugiai), nei sunkiai vaikštantiems žmonėms (autobusiukai aukšti, į juos labai sunku įlipti, nes nėra jokio papildomo laiptelio). Aktyvūs skaitytojai siūlo bent kitąmet pirkti mažiau, bet neįgaliesiems labiau pritaikytų autobusiukų (su keltuvais). Pasak jų, jau šiemet keturios savivaldybės atsisakė automobilių, nežinia kiek tokių atsiras kitais metais. „Gal būtų galima pirkti tik toms savivaldybėms, kurioms tikrai reikia, bet brangesnius, geriau pritaikytus?“ – svarsto neįgalieji. 

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) paprašėme pakomentuoti, kodėl buvo priimti sprendimai įsigyti būtent tokius autobusiukus, ir ar galima tikėtis kokių nors pokyčių kitais metais.
Pateikiame SADM Lygių galimybių skyriaus patarėjos Daivos Zabarauskienės ir Neįgaliųjų reikalų departamento direktorės Astos Kandratavičienės komentarą.

Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2016–2018 metais vykdo investicinį projektą „Specialaus transporto, pritaikyto neįgaliesiems, įsigijimas ir paslaugų teikimas savivaldybių teritorijoje“ ir perka neįgaliesiems pritaikytus automobilius, kuriuos teisės aktų nustatyta tvarka perduoda savivaldybių atrinktoms ir jose registruotoms neįgaliųjų organizacijoms. Projekto trukmė – 3 metai. Projektui skirta lėšų suma – 1800 tūkst. eurų, t. y. kasmet po 600 tūkst. eurų. Planuojama įsigyti 60 automobilių (po 20 automobilių kasmet).

Lengvųjų automobilių tarptautinį pirkimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka vykdo Neįgaliųjų reikalų departamento direktoriaus įsakymu patvirtinta Lengvųjų automobilių viešojo pirkimo komisija. Neįgaliųjų reikalų departamentas reikalavimus perkamiems automobiliams nustato techninėje specifikacijoje, atsižvelgdamas į pirkimui skirtas lėšas bei siekdamas jas panaudoti racionaliai ir efektyviai. Atkreipiame dėmesį, jog vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, techninėje specifikacijoje negali būti nurodytas konkretus automobilio modelis ar markė.

Pirkimu siekiama įsigyti automobilius, kurie pritaikyti neįgaliesiems vežimėliuose vežti: kartu perkama speciali papildoma įranga – užvažiavimo bėgeliai (nuovažos), kuriais neįgalieji vežimėliuose saugiai įvažiuoja/išvažiuoja į/iš automobilio, patikima neįgaliųjų vežimėlių tvirtinimo įranga (specia­liais tvirtinimo saugos diržais prie grindų pritvirtintų profilių). Automobilyje įrengtos sėdimos vietos neįgaliesiems, norintiems patogiai keliauti sėdint ne vežimėlyje. Keleivių salone sėdimos vietos (sėdynės) turi būti perstatomos (iši­mamos) pagal poreikį taip, kad būtų galima vežti ne mažiau kaip 5 sėdinčius keleivius (įskaitant vairuotoją) ir 3 neįgaliuosius vežimėlyje.

Rengiant reikalavimus dėl automobilių pritaikymo neįgaliesiems vežimėliuose ir vertinant jų pritaikymo galimybes, atsižvelgta į tai, jog pirkimui skirtos lėšos yra ribotos, o keltuvo kaina palyginti su nuovažos yra žymiai didesnė: keltuvas kainuoja apie 4,5 tūkst. eurų, o nuovažos – apie 0,5 tūkst. eurų. Palyginimui: 2017 metais pirktas automobilis su nuovaža kainavo 28,8 tūkst. eurų, o toks pats automobilis su keltuvu kainuotų apie 33 tūkst. eurų. Deja, vienam automobiliui skirta ne daugiau kaip 30 tūkst. eurų. Taip pat keltuvams įrengti gali būti reikalingi didesnių matmenų ir atitinkamai brangesni automobiliai.

Šoninių durų laiptelis vaikštantiems asmenims yra nenumatytas automobilio konstrukcijoje, tai papildomai montuojama įranga, kuri dažnai rūdija, lūžta ar genda, kadangi automobiliai dažniausiai eksploatuojami rajoniniuose, kaimo keliuose. Keleivių patogumui automobiliuose prie keleivių išlaipinimo durų įrengtas turėklas.

Automobiliai perkami skirtingoms neįgaliųjų organizacijoms, kurių konkretūs reikalavimai ir poreikiai automobiliams skiriasi, todėl turint poreikį dėl automobilių pritaikymo neįgaliesiems įrangos ir kt., galima kreiptis į Neįgaliųjų reikalų departamentą ir gauti rašytinį sutikimą dėl automobilio pertvarkymo nekeičiant jo paskirties.

Svarbu pažymėti, kad šiais metais Neįgaliųjų reikalų departamento darbuotojai atliko neįgaliųjų organizacijų apklausą dėl 2016 metais panauda gautų automobilių, iš esmės organizacijos automobiliais patenkintos, skundų negauta.

Perkant keltuvus, išaugtų mikroautobuso kaina, o tai turėtų įtakos projekte numatytiems rezultatams, todėl negalima įsigyti mažiau mikroautobusų nei numatyta investicinio projekto laukiamuose rezultatuose (60). Atsisakiusioms savivaldybėms paliekama galimybė apsispręsti 2018 metais. Planuota skirti kiekvienai savivaldybei po vieną mikroautobusą, iš viso – 60.

Norime pastebėti, kad autobusiukų buvo atsisakyta dėl įvairių priežasčių: Skuodo rajono savivaldybė autobusiuko atsisakė dėl organizacijų nepajėgumo išlaikyti panaudos pagrindais perleisto turto, teigdama, kad transporto paslaugos savivaldybėje gyvenantiems neįgaliesiems yra teikiamos dviem dėvėtais automobiliais.

Klaipėdos rajono savivaldybė, įvertinusi savo teritorijoje veikiančias organizacijas, tinkamos nerado... Druskininkuose veikiančios organizacijos informavo, kad nėra pasirengusios teikti transporto paslaugos savivaldybėje gyvenantiems neįgaliesiems, o Trakuose veikianti organizacija atsisakė autobusiuko, kadangi Trakų rajono savivaldybė negarantavo neįgaliesiems pritaikyto transporto išlaikymo.

 

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale lrytas.lt