19
Pirm, Lap
10 Nauji straipsniai

Tarp techninės pagalbos priemonių – išmaniosios technologijos

Lėtinti demencijos procesus padeda įvairios kompiuterinės programos.

IT – nauji horizontai
Nustatymai

Techninės pagalbos priemonės jau seniai nėra suprantamos vien tik kaip judėjimą palengvinančios lazdelės ar vaikštynės. Vis dažniau pasitelkiamos technologijos. Viena iš tokių priemonių – pažintinių funkcijų testavimo ir lavinimo programa, kuri gali padėti žmonėms po insulto, demencijų ir kitais atvejais greičiau atsistatyti, atkurti prarastus gebėjimus. 

Programa – ne tik naudinga, bet ir smagi

Kaip padėti žmogui po insulto, galvos smegenų traumos, sergant išsėtine skleroze, demencija, Alzheimerio liga, esant vaikų raidos ar dėmesio sutrikimams, hiperaktyvumo sindromui? Pagelbėti gali kompiuterinės programos, kuriomis naudojantis lavinamas dėmesys, pastabumas, atmintis, skatinamos pažintinės funkcijos, jos padeda mokytis planuoti, skaičiuoti, įveikti kasdienes užduotis. Viena iš tokių – nuo birželio mėnesio Techninės pagalbos neįgaliesiems centro (TPNC) nemokamai suteikiama Pažintinių funkcijų testavimo ir lavinimo programa. Pasak TPNC atstovės viešiesiems ryšiams Daumantės Verseckaitės, jau išduota 1171 licencija naudotis šia programa. Be to, kartu galima gauti specialią supaprastinto naudojimo klaviatūrą (jų kol kas išduota tik 3).

Vilniuje gyvenanti autizmo sindromą turinčio vaiko mama Vilma pasakoja, kad jie buvo bene pirmieji, išbandę šią programą. Moteris džiaugiasi, kad netruko pastebėti rezultatą – net mokytojos sako, kad pagerėjo sūnaus atmintis, pastabumas, o ir ji pati teigia matanti vaiko kalbos ir skaitymo progresą. Pasak mamos, užduotys atliekamos 3 kartus per savaitę. Vienas pratimas trunka 15–30 min., o iš viso vienam užsiėmimui skiriama apie 50 min. Per tiek laiko vaikas nepavargsta, išlaiko dėmesį.

Vilma džiaugiasi, kad 13-metis sūnus noriai atlieka užduotis – jos linksmos, spalvingos, pritaikytos vaiko gebėjimams. Berniukas noriai dėlioja dėliones, atlieka užduotis, kuriose prašoma įsiminti ir surasti daiktų vietą. Bene daugiausiai gerų emocijų suteikė „važiavimas traukiniu“ – reikėjo nuvykti iš vieno miesto į kitą nepažiedžiant taisyklių, pastebint aplinkui pasirodančius daiktus ir reaguojant į juos. Mama pasakoja, kad naudotis šia programa pasiūlė reabilitacijoje sutiktas kineziterapeutas. Tai dar buvo naujiena. Norint pradėti naudotis šia programa reikia gauti gydytojo išrašą, patvirtinantį, kad yra nustatytas pažintinių funkcijų sutrikimas. Vilma prisimena, kad gydytoja reabilitologė, kuri pildė formą 27A, nieko nežinojo apie šią programą, tačiau rekomendavo ją išbandyti.

Moteris sako, kad sūnaus raida atsilieka nuo bendraamžių. Jis lanko įprasto ugdymo mokyklą, kur skirta mokytojo padėjėja, tačiau mama įsitikinusi, kad būtina dirbti ir namuose. Moteris džiaugiasi, kad yra tokia galimybė – programą TPNC suteikia nemokamai. Be to, nuolat konsultuoja, seka vaiko progresą. Pasak mamos, svarbu tai, kad yra galimybė pasirinkti įvairius programos lygius – jei sekasi, užduotys sunkinamos, jei nebesiseka jų įveikti, vėl lengvinamos. Mama svarsto, kad tokios programos labai praverstų ir mokyklų specialiesiems pedagogams. Svarbu ir tai, kad nuolat gaunama ataskaita apie pasiekimus. Su šiais rezultatais galima eiti pas terapeutą ar mokytoją.

D. Verseckaitė ragina domėtis TPNC siūlomomis naujovėmis.

Padeda ne tik vaikams

TPNC vyriausioji specialistė Irma Juodagalvienė sako, kad programa mielai naudojasi ne tik vaikai, bet ir sergantieji Alzheimeriu, Parkinsonu, demencija ar kitomis senatvinėmis ligomis. Žmogus pratimus gali atlikti neišeidamas iš savo namų – jis gauna nuorodą, iš kur atsisiųsti programą ir kodą, su kuriuo prisijungęs randa atsižvelgiant į amžių ir būklę parinktas užduotis. Prog­rama galima naudotis ir globos namuose, dienos centre ar kitoje įstaigoje – prie to paties kompiuterio gali dirbti keli asmenys, kurie prie programos prisijungia su savo kodu. Tokią praktiką taiko Senjorų socialinės globos namai Vilniuje. Iš pradžių programa buvo skirta vienai gyventojai, o pamačius rezultatus, prie jos prisijungė ir daugiau žmonių. Jiems dirbti kompiuteriu padeda įstaigos darbuotojai, kurie taip pat stebi ir vertina rezultatus, savo pastabomis nuolat dalijasi su TPNC.

Programą sudaro 3 lavinimo moduliai: dėmesio, atminties, regėjimo lauko suvokimo. Iš viso gali būti parinkti 25 rūšių lavinantys pratimai su instrukcijomis, kurie yra įvairaus sudėtingumo lygio. Programa skiriama mėnesiui, bet vėliau gali būti pratęsiama. Kol kas laikas, kiek ja galima naudotis, neribojamas. Dauguma programos naudotojų taip ir daro. I. Juodagalvienė pabrėžia, kad programa leidžia pačiam žmogui ar specialistams stebėti savo rezultatus, matyti progresą. Ši informacija gali būti naudinga ir gydytojui. Jei per kurį laiką nepastebimas pagerėjimas, užduotys pakeičiamos kitomis.

Pasak D. Verseckaitės, norint pradėti naudotis programa eilėje laukti nereikia. TPNC pateikus gydytojo išrašą apie nustatytą poreikį jau netrukus galima ją parsisiųsti į savo kompiuterį ir pradėti dirbti. Tai, kad šia programa per pusę metų jau naudojasi daugiau nei 1000 žmonių, rodo, jog ji išties veiksminga. Programa sukurta Vokietijoje, tačiau visos instrukcijos pateikiamos lietuviškai.


Dar daugiau naujovių

Pasak D. Verseckaitės, TPNC šiemet siūlo ir daugiau naujovių. Viena iš jų – lazdelė sunkiasvoriams. TPNC vyriausiojo specialisto Ramūno Aladavičiaus teigimu, ši lazdelė skirta žmonėms iki 200 kilogramų svorio (beje, šiai priemonei gauti nereikia gydytojo išrašo ir jos vėliau nereikia grąžinti į centrą). Taip pat šiai grupei žmonių TPNC gali pasiūlyti ir specialių reguliuojamų lovų. Centras įsigijo ir vaikiškų funkcinių lovų – jos yra mažesnės už įprastas, be to, spalvingesnės, mažiau primena ligoninę. Dar viena TPNC siūloma naujovė – griebimo pirštinės dėl tetraplegijos sunkiau rankas valdantiems žmonėms. Jos yra dviejų rūšių. Vienos skirtos sunkiems daiktams pakelti ir išlaikyti, o kitos, dažniausiai naudojama ergoterapijos metu, smulkesniems daiktams sugriebti.

Taip pat TPNC sukūrė 22 filmukus, informuojančius apie įvairias techninės pagalbos priemones. Pasak D. Verseckaitės, žmonės ne visada žino, kaip teisingai naudotis techninės pagalbos priemonėmis, kaip jas surinkti. Tikimasi, kad šie filmukai bus naudingi ir TPP aprūpinimo specialistams, gydytojams bei kitiems.

Visas šias naujoves ir kitus pokyčius TPNC planuoja pristatyti gruodžio 3 d. vyksiančioje parodoje „Savarankiškumas ir gyvenimo kokybė“.

Speciali pirštinė skirta dėl tetraplegijos sunkiai rankas valdantiems žmonėms.

Nuo kitų metų – didesnė techninės pagalbos priemonių įvairovė

Netrukus laukia ir daugiau naujovių. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Tikslinės pagalbos ir vaiko teisių apsaugos skyriaus patarėja Jurgita Čiuladaitė-Pritulskienė informuoja, kad šiuo metu rengiamas Neįgaliųjų aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis ir šių priemonių įsigijimo išlaidų kompensavimo tvarkos aprašo pakeitimo projektas, kuriuo siūloma papildyti techninės pagalbos priemonių sąrašą komunikacijos techninės pagalbos priemonėmis. Jos būtų skirtos asmens, turinčio judėjimo, intelekto ir kitas negalias, prarastoms dėmesio, verbalinės kalbos suvokimo, rašymo, skaitymo, bendravimo ir atmintiems funkcijoms kompensuoti.

Planuojama asmenis aprūpinti šiomis komunikacijos techninės pagalbos priemonėmis:

• alternatyviomis ir komunikaciją palengvinančiomis (kalbiniai dialoginiai įtaisai, akivaizdinio bendravimo programinė įranga, pažintinių funkcijų lavinimo programinė įranga),

• kompiuterių ir elektroninės įrangos įvesties ir išvesties įtaisais (pelės įtaisai, klaviatūros, kompiuterių valdymo svirtys, kompiuterių kalbos įranga),

• pavojų signalų, nurodymų, priminimo ir signalizavimo (atminties lavinimo, laiko planavimo priemonės).

Pasak J. Čiuladaitės, kalbiniais dialogo įtaisais, akivaizdinio bendravimo programine įranga ir kompiuterių ir elektroninės įrangos įvesties ir išvesties įtaisais šiuo metu siūloma aprūpinti tik asmenis, kurie mokosi bendrojo lavinimo, specialiojo ugdymo, profesinėje mokykloje iki 21 metų, ar asmenis, kurie studijuoja aukštojoje mokykloje pirmą kartą pagal neuniversitetinių, I ar II pakopos arba vientisųjų universitetinių studijų programą.

Aurelija BABINSKIENĖ
Autorės nuotr.

 

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale lrytas.lt