22
A, Spa
12 Nauji straipsniai

Negalia netrukdo spindėti

Agnieška Toločko prieš kameras jautėsi natūraliai.

Tolerancijos link
Nustatymai

Paskutinę liepos dieną Vilniuje įsikūrusios Nacionalinės dailės galerijos fojė vyko neįprasta fotosesija, į kurią rinkosi rateliais judantys žmonės – vyko labdaros ir paramos fondo „Algojimas“ ir UAB „Editos kastingas“ organizuota akcija „Negalia netrukdo spindėti“.

Judame į priekį, bet žingsniai per maži

„Įvairių negalių turinčius žmones pakvietėme į fotosesiją, norėdami juos paskatinti nebijoti atskleisti savo talentus – tikime, kad kiekvienas gali rasti savo vietą kine, reklamose ar televizijoje, – sako „Algojimo“ rinkodaros vadovė Aurelija Šotaitė. – Pirmas dvi dienas fotosesijos vyko „Editos kastingo“ patalpose, ten laukėme žmonių, kurie neturi judėjimo negalios arba su nedidele pagalba gali patekti į antrąjį aukštą. Paskutinė akcijos diena labiau skirta turintiems judėjimo negalią, nes mus maloniai sutikusi priimti galerija yra puikiai pritaikyta. Be to, šalia įrengta didelė nemokama automobilių stovėjimo aikštelė, tad patogu atvažiuoti ir automobiliu.“

Galerijoje vykstantį fotografavimo ir filmavimo procesą stebėjo UAB „Editos kastingas“ įkūrėja režisierė Edita Kabaraitė. „Dirbame tokioje rinkoje, kur gali prireikti įvairiausių žmonių, todėl labai džiaugiuosi šia akcija ir tikiu, kad atsiras projektų, kuriuose šie žmonės bus reikalingi“, – sako Edita.

Pasak jos, tie, kurie niekada nebuvo filmavęsi ar dalyvavę fotosesijose, iš pradžių prieš kameras jautėsi nejaukiai, bet vėliau atsipalaidavo ir drąsiai vykdė fotografų komandas. „Vakar tuo pat metu, kai viena akcijos dalyvė pildė anketą, pas mus vyko videobandymai tokiai gana agresyviai scenai, tai mergina gerokai išsigando. Bet po to, kai ją nufotografavome, buvo labai laiminga“,  – šypsosi E. Kabaraitė.

Ji priduria, kad „Editos kastinge“ yra buvę negalią turinčių žmonių – teko ir specialiai jų ieškoti, kai kurie į atranką atėjo patys ir yra sulaukę kvietimų filmuotis. Pašnekovės manymu, socialinių reklamų ir kitų projektų kūrėjai galėtų drąsiau į įvairius projektus kviesti negalią turinčius žmones.

„Man atrodo, kad mažais žingsneliais judame į priekį, vis daugiau neįgalių žmonių matome viešosiose erdvėse, kavinėse, TV laidose, yra ir vienas negalią turintis Seimo narys. Vis dėlto tie žingsneliai per maži. Pavyzdžiui, Lietuvoje dar labai daug vietų, kur vežimėliais judantys žmonės negali patekti“, – apgailestavo pašnekovė. Ji sako, kad pati tai pradėjo pastebėti tik tapusi mama: „Vežiodama vaiką vežimėlyje pamačiau, kad ne visur galiu nueiti, o ką kalbėti apie neįgalius žmones – vaiką nesunku ant rankų nusinešti, o ką daryti rateliuose sėdinčiam suaugusiam žmogui?“

Akcijos „Negalia netrukdo spindėti“ dalyviams netrūko geros nuotaikos.

 

Vilnietei Jelenai ši fotosesija – pirmoji.


Tikslas – laužyti stereotipus

A. Šotaitė sako, kad šia akcija norėta atkreipti dėmesį į tai, kad, nors negalią turintys žmonės susiduria su įvairiomis kliūtimis, neretai jie patys nesusimąsto, kad gyvenime yra labai daug dalykų, kurie neturi etiketės „netinka neįgaliesiems“ – juk negalia netrukdo dainuoti, piešti, klausytis koncertų, daryti kitus visiems įprastus dalykus, pavyzdžiui, dalyvauti modelių atrankose. „Žmonės susikoncentruoja į savo negalią ir pamiršta, kad yra ir kitas pasaulis – su svajonėmis ir vizijomis“, – sako Aurelija ir priduria, kad labiausiai apmaudu dėl negalią turinčių vaikų – jie dažnai per daug nepasitiki savimi, net nedrįsta apie ką nors svajoti.

Reklamos vadybininkė pasakoja, kad pradėjus svarstyti apie projektą, kuris laužytų stereotipus ir neįgalius žmones paskatintų išdrįsti svajoti, idėją rado internete: viena Australijoje gyvenanti neįgalaus vaiko mama nuvedė jį į modelių atranką, netrukus vaiką pradėjo kviesti į įvairiausius projektus. Taigi „Algojimo“ komanda nusprendė surengti akciją ir negalią turinčių žmonių bendruomenę pakviesti į modelių atranką.

„Labai džiaugiamės, kad su mumis bendradarbiauti mielai sutiko „Editos kastingas“, – sako Aurelija ir priduria, jog tokios fotosesijos – kasdienis jų darbas, nors šį kartą modeliai ne visai įprasti. – Bet tai nėra kokia nors privilegija – bet kuris žmogus pasiskambinęs gali atvykti į „Editos kastingą“ ir jis bus mielai nufotografuotas ir įtrauktas į duomenų bazę. Vis dėlto manėme, kad speciali akcija gali būti geras pavyzdys bei impulsas ir kitiems išbandyti save“, – tikisi organizatorė.

Pasak jos, agentūra „Editos kastingas“ pasirinkta dėl to, kad ji bendradarbiauja su įvairiais kino, televizijos, socialinės reklamos ir kitokių projektų užsakovais, tad kiekvienas sudalyvavęs atrankoje gali tikėtis pasiūlymų filmuotis, fotografuotis ar bent dalyvauti TV laidų filmavimuose. Pasak Aurelijos, tai irgi įdomi patirtis – galima susirasti naujų draugų, iš vidaus pamatyti laidos filmavimo procesą, susipažinti su įvairiomis profesijomis.

Organizatoriai tikisi, kad akcija padės atkreipti ir socialinių reklamų bei kitų projektų kūrėjų dėmesį. „Neseniai vienas Lietuvos interneto tiekėjas pristatė reklaminę kampaniją: norėta atskleisti gyvenimo įvairovę, todėl reklamoje perteikti įvairūs gyvenimo epizodai, parodyti įvairaus amžiaus ir išvaizdos žmonės, bet nebuvo nė vieno negalią turinčio žmogaus“, – stebisi pašnekovė. Ji priduria, kad neįgalieji yra ne tik didelė visuomenės dalis, bet ir tikslinė grupė – jiems rūpi tie patys dalykai, kaip ir visiems – ir internetas, ir sportinė įranga, ir buities prietaisai, ir madingi drabužiai, vis dėlto reklamose jų beveik nepamatysi.

 

Fotosesijoje dalyvavo Ramunė Omolo ir ją atlydėjęs vyras Johnas.


Akcija pavyko

Mums besikalbant galerijoje pasirodė egzotiška pora – Ramunė ir Johnas Omolo. Iš Kenijos kilęs vyras visur lydi savo rateliais judančią žmoną, nes Ramunės rankos per silpnos pačiai sukti vežimėlio ratus. Ramunei beatsakinėjant į atrankos dalyvio anketos klausimus, „Editos kastingo“ vadovė įkalbėjo nusifotografuoti ir jos vyrą. Johnas ilgai neatsikalbinėdamas sutiko, o Ramunė pasakojo, kad jiems dalyvauti fotosesijose – ne naujiena, mat kasmet vestuvių metinių proga jiedu užsisako asmeninę fotosesiją.

Ramunė sako pati pasigendanti neįgalioms moterims skirtų suknelių reklamų: „Parduotuvėje suknelės atrodo gražiai, o norėtųsi matyti, ar jos tinka rateliais judančioms moterims – mes irgi norim gražiai atrodyti.“

Į akciją net iš Pasvalio rajono atvyko Vaiva Dulevičiūtė, beje, „Algojimo“ projektų koordinatorė, dirbanti nuotoliniu būdu. Vaivai ne kartą pačiai yra tekę reklamuoti įvairius produktus socialiniuose tinkluose „Instag­ram“ ir „Facebook“ ir ne visos reklamos buvo susijusios su negalia – tai, kad ji juda vežimėliu, šioms reklamoms neturėjo jokios įtakos.

Kriminologiją studijuojanti Agnieška Toločko nuo mažens nevaikšto, bet judėdama vežimėliu suspėja daugiau, negu savo kojomis vaikštantys žmonės. Prieš kameras puikiai besijaučianti mergina labai norėtų save išbandyti kuo įvairesnėse veiklose, gal net tapti „influencere“ – nuomonės formuotoja, jau dabar savo „Instagram“ paskyroje turi tūkstantį sekėjų.

Akcijos „Negalia netrukdo spindėti“ reklaminiu veidu tapusiam Viktorui Topol, ko gero, išmušė laimės valanda – keliskart pasaulio lengvojo kultūrizmo varžybų čempionas, hiphopą šokantis ir įvairius triukus išdarinėjantis vaikinas šiuo metu ypač graibstomas žurnalistų. Vis dėlto Viktoras turi didesnių svajonių, viena iš jų – nusifilmuoti seriale.

Asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentą Ričardą Dubicką kiti akcijos dalyviai juokais praminė „žvaigžde“ – jis nuolat šmėžuoja žiniasklaidoje kaip įvairių akcijų, kur ginamos neįgalių žmonių teisės, dalyvis. Vis dėlto ne visi žino, kad Ričardas – buvęs kaskadininkas, jam teko ne tik dalyvauti įvairiausiuose filmavimuose, bet ir vadovauti Lietuvos kino studijos kaskadininkų komandai, kurioje dirbo 30 žmonių. Beje, ši modelių atranka Ričardui pirmoji po to, kai jam teko atsisėsti į neįgaliojo vežimėlį.

Akcijoje dalyvavusiai Ingai Filipovič modelių atrankos – irgi ne naujiena. Prieš daug metų buvo užregistravusi ir „Editos kastingo“ duomenų bazėje, tad šį kartą tereikėjo atnaujinti anketos duomenis. Inga pasakoja, kad jai ne kartą teko dalyvauti masinių scenų filmavimuose, bet labai norėtų gauti didesnį vaidmenį – filmuodamasi pamiršta visus rūpesčius ir galvoja tik apie tai, ko reikalauja režisierius ir ko tikisi žiūrovai.

Tarp akcijos dalyvių buvo ir tokių, kuriems ši fotosesija – pirmoji, tad teko nugalėti savo baimes ir žengti pirmąjį žingsnį – toks ir buvo organizatorių tikslas.
Organizatoriai akcijos rezultatais labai patenkinti – per 3 dienas sulaukta 25 būsimųjų reklamų modelių, TV ar kino žvaigždžių. Panašių akcijų žadama surengti ir kituose miestuose. Tad, kaip sakoma, sekite reklamą.

Sigita INČIŪRIENĖ
Autorės nuotr.

 

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale TV3.lt