Kaip smulkaus verslo savininkui priimti rizikingus, bet apdairius verslo sprendimus?
Rizikos valdymo sprendimų priėmimas remiasi rizikos nustatymu, parengtu per pagalbinius rizikos nustatymo ir vertinimo procesus. Organizacijos turi atsižvelgti į tikslumo ir patikimumo lygį, susijusį su rizikos nustatymu, taip pat į tai, kiek rizikos nustatymas atspindi visą galimų rezultatų rinkinį. Lengviausias sprendimas dėl rizikos yra pagrįstas visa informacija, įskaitant išsamų galimų pasekmių ir su kiekvienu susijusių tikimybių supratimą. Veikdami užtikrintai, organizacijos vadovai gali objektyviai palyginti kiekvieną rezultatą ir alternatyvias veiksmų kryptis ir priimti aiškų rizika pagrįstą sprendimą dėl pageidaujamo organizacijos pasirinkimo.
Daugumoje tradicinių darbų vadovai taria paskutinį žodį, kai reikia priimti svarbius verslo sprendimus. Praktikoje pasitaiko ir atvejų, kuomet vadovams reikia atmesti idėjas arba pasiteirauti kitų bendradarbių nuomonės, norint racionaliai ir visapusiškai įvertinti priimamų sprendimų rizikas. Kita vertus, laisvai samdomi ekspertai yra gana savarankiški, kai reikia priimti sprendimus, kurie turės įtakos jų verslui ar vykdomai veiklai, tačiau retai kada gali pasitarti ir įvertinti savo priimamų sprendimų pasekmes.
Paprastai savarankiškai dirbantiems asmenims tai nesukelia didelių problemų. Tikėtina, kad jie jaučiasi patogiai ir yra įpratę savarankiškai priimti sprendimus, turi patirties bei žinių, kurios jiems padeda, tačiau kaip elgtis pradininkui? Kokių klaidų nedaryti? Naujokai gali atsidurti tokioje situacijoje, kurioje jiems reikės priimti labai rizikingą sprendimą, todėl MB Rizikos valdymo partneriai ekspertai teikia rekomendacijas, kaip elgtis ir kaip teisingai veikti sudėtingose situacijose.
Norint priimti sudėtingus verslo sprendimus, svarbiausia yra suskirstyti procesą į smulkesnius etapus ir atlikti žemiau nurodytus septynis veiksmus, kai susiduriate su rizikingu verslo sprendimu.
1. Gaukite visus faktus
Pradėkite nuo problemos, su kuria susiduriate, apibrėžimo – surinkite visą susijusią pagrindinę informaciją, faktus, privalumus ir trūkumus. Kas tiksliai daro šį sprendimą tokį rizikingą? Kas gali suklysti? Kaip šis sprendimas galėtų paveikti jūsų verslo ateitį?
Peržiūrėkite bet kokią informaciją, susijusią su jūsų situacija, kad susidarytumėte kuo aiškesnį vaizdą apie susijusią riziką. Apsvarstykite galimybę užsirašyti šią informaciją, kad galėtumėte susidoroti su savo mintimis ir pastebėti daugiau aiškumo.
2. Pasverkite riziką
Kai aiškiai išdėstysite faktus, susijusius su jūsų sprendimu, objektyviai įvertinkite kiekvieną galimą riziką ir jos sunkumą. Kokios bus pasekmės, jei viskas klostysis ne taip? Skirkite laiko pagalvoti apie kiekvieną galimybę ir, jei reikia, užsirašykite. Klasifikuokite kiekvieną riziką pagal jos sunkumą ir tikimybę ir pažvelkite į ją iš kitos perspektyvos – galbūt tai teikia ir naujas susijusias galimybes.
3. Apibrėžkite norimą rezultatą
Trumpam atidėkite riziką į šalį, apsvarstykite savo galutinius tikslus ir uždavinius. Koks yra idealus jūsų sprendimo rezultatas? Kaip šis sprendimas atsiliepia jūsų ilgalaikiams ir trumpalaikiams verslo tikslams? Užsirašykite savo idealius rezultatus ir priimdami sprendimą nepamirškite šio tikslo.
4. Valdykite galimą riziką
Rizikos valdymas yra svarbus proceso žingsnis. Pagalvokite, kaip susitvarkysite su kiekviena nustatyta rizika. Ar yra būdas sumažinti riziką, kuris padėtų pasiekti norimą rezultatą? Jei taip, ar dėl šio pakeitimo rizika tampa priimtinesnė? Kita vertus, jei jau nustatėte, kad rizika yra priimtina, galite nuspręsti nieko nedaryti, kad ją sumažintumėte, ir tiesiog sutikti, kad taip gali atsitikti, nes tikėtina, kad pasekmės nebus ženklios ir reikšmingos jūsų verslui.
5. Ženkite žingsnį atgal ir peržiūrėkite situaciją
Kai išsiaiškinsite savo mintis ir nuodugniai išanalizuosite situaciją, laikas atlikti įsivertiimą. Jei turite mentorių ar patikimus bendraamžius, paklauskite jų nuomonės. Jie gali suteikti naują perspektyvą arba turėti vertingos informacijos, kuri turi įtakos tam tikram jūsų sprendimo aspektui.
Jei vis dar sunku, pabandykite parduoti kiekvieną variantą sau arba kolegai. Kai būsite priversti aiškiai išdėstyti savo samprotavimus, galite pastebėti, kad esate labai linkę į vieną variantą, o ne į kitą.
Galiausiai pritaikykite naują gautą informaciją, kuri gali turėti įtakos jūsų sprendimui, ir ištirkite geriausią ir blogiausią kiekvieno galimo rezultato scenarijų. Pažvelkite į savo sprendimą kaip į visumą, pasverdami riziką ir naudą.
6. Nuspręskite, ar priimti riziką, ar ne
Dabar laikas apsispręsti. Pasirinkite, ar prisiimti riziką, priimti sprendimą ir su pasitikėjimu paremti savo pasirinkimą. Kad jūsų sprendimas būtų kuo sėkmingesnis, sukurkite jo įgyvendinimo planą, nustatykite laiko juostą ir užsirašykite realių norimų rezultatų sąrašą.
7. Stebėkite ir vertinkite rezultatus
Jūsų sprendimo rezultato įvertinimas yra esminė proceso dalis ir gali padėti priimti labiau pagrįstus sprendimus ateityje. Kas sekėsi gerai, o kas ne? Pagalvokite apie išmoktas pamokas ir naudokite rezultatus, kad patobulintumėte savo sprendimų priėmimo procesą.
Jei jūsų pasirinkimas nepasiekė norimo rezultato, galbūt norėsite grįžti ir persvarstyti situaciją bei prireikus pakoreguoti. Niekada nėra lengva priimti rizikingus verslo sprendimus vienam, tačiau aiškus ir nuoseklus požiūris gali padėti padaryti teisingą pasirinkimą.
Svarbu pažymėti, kad rizikos valdymo srityje tikrumo sąlygos yra retos, ypač informacijos saugumo rizikos šaltinių atžvilgiu, kur dėl greitų technologijų pokyčių ir dažnų naujų grėsmių bei nulinės dienos išnaudojimų atsiradimo neįmanoma nustatyti visų galimų įvykių ir galimų neigiamų pasekmių. Net organizacijos, praktikuojančios visapusišką rizikos valdymą, turi dirbti remdamosi prielaida, kad informacija, pagrindžianti jų rizikos nustatymą, yra neišsami ir kad jos gali nežinoti apie visus galimus su organizacija susijusius rizikos šaltinius. Kai kurios rizikos valdymo ir organizacijos elgesio teorijos išskiria riziką ir neapibrėžtumą, pagrįstą organizacijos gebėjimu kiekvienam galimam rezultatui priskirti tikimybę. Šiuo požiūriu organizacinė rizika yra visų rezultatų rinkinys su apskaičiuojamais dažnių pasiskirstymais, o neapibrėžtumas egzistuoja arba tada, kai negalima nustatyti skirtingų rezultatų tikimybės arba kai nežinoma visų galimų baigčių rinkinys.
Taigi organizacinius sprendimus priimantys asmenys turėtų pripažinti neapibrėžtumą, būdingą daugelio rūšių rizikos valdymui, ir į savo rizikos valdymo strategijas įtraukti praktiką, kaip reaguoti į riziką esant netikrumui.