Vitaminas, kurio Lietuvoje trūksta beveik visiems

unsplash.com nuotr.

Aktualijos
Nustatymai

Konsultuojame, komentuojame

Dažnai galima išgirsti, kad lietuviams ypač trūksta vitamino D. Vis dėlto, kai norima atsargas papildyti, vis tiek ne visada aišku, kaip tai daryti ir kodėl. „Eurovaistinės internete“ klientus konsultuojanti vaistininkė Greta Maksimavičiūtė atsako į dažniausiai užduodamus klientų klausimus apie vitaminą D.

Kuo svarbus vitaminas D?

Vitaminas D atlieka daugiau nei 200 fiziologinių funkcijų, jis taip pat turi hormoninį poveikį organizmui.

Šis vitaminas visame kūne selektyviai tiesiogiai ar netiesiogiai reguliuoja apie 3 proc. žmogaus genomo. Jis daro įtaką imuninės sistemos, insulino, ląstelės dalijimosi reguliavimui, fosforo ir kalcio homeostazes palaikymui, skatina ląstelių diferenciaciją ir kt. Vit. D dalyvauja daugelyje ląstelės gyvybinių procesų, todėl reikia suprasti jo svarbą – jis ne tik palaiko normalią imuninės sistemos veiklą ar gerą nuotaiką, bet atlieka daug platesnes funkcijas.

Kokie yra vitamino D šaltiniai?

Natūraliai mūsų organizme šis vitaminas gaminasi būnant saulės šviesoje, jo gauname su maistu arba vartodami specialius preparatus.

Vit. D šaltiniai yra lašiša, menkių kepenėlės, silkė, pienas, sardinės, tunas, kiaušiniai, grybai, grūdai, apelsinų sultys. Vit. D dažnai praturtinami žuvų taukai.

Ar galime pakankamai vitamino D gauti su maistu?

Norint gauti rekomenduojamą vit. D paros normą, reikėtų suvartoti 1 valgomąjį šaukštą menkių kepenėlių aliejaus, 85 g lašišos (neapdorotos termiškai), 250 g tuno, 10 kiaušinių arba net 2,5 kg fermentinio sūrio. Vidutinė Vakarų šalių dieta užtikrina mažiau nei 10 proc. vit. D koncentracijos organizme, todėl dažnai išsivysto hipovitaminozė. Visavertei mitybai svarbu skirti dėmesio, tačiau vargu ar to pakaks užtikrinti reikiamą vit. D kiekį.

Kuo skiriasi vitaminas D2 ir D3?

Vit. D2 yra augalinės kilmės, jo šaltiniai yra saulėgrąžų, alyvų aliejus, įvairūs grūdai ir kiti augaliniai produktai, o D3 – gyvulinės kilmės, jo galima rasti žuvų taukuose, gyvuliniuose riebaluose, svieste, grietinėje, piene.

Kokie požymiai išduoda vitamino D trūkumą?

Vit. D trūkumą išduoda lėtinis skausmas, kaulų skausmas (ypač paaugliams, kai kaulai auga greitai), raumenų silpnumas, pastovus nuovargis, prakaitavimas, prislėgta, net depresyvi nuotaika, blogas žaizdų gijimas, odos niežulys, dantenų ligos, slenkantys plaukai, susilpnėjęs imunitetas, sumažėjęs kaulų tankis. Šio vitamino trūkumas taip pat daro įtaką hipertenzijai ir širdies ligoms.

Galima teigti, kad Lietuvoje vit. D trūksta daugumai, nes neturime galimybės mėgautis saule tiek, kiek pietiečiai. Vit. D reikia visiems – kūdikiams, paaugliams, suaugusiesiems ir senjorams.

Kiek reikia vitamino D?

Kūdikiams iki 6 mėn. rekomenduojama 400IU, 6–12 mėn. kūdikiams – 400–600IU, 1–10 metų vaikams – 600–1000IU, suaugusiems – 2000IU per parą. Profilaktiškai pakanka 1000IU per parą, o sergant galima dozę didinti ir iki 4000IU. Šį rodiklį galima matyti ant vitamino pakuotės. Jeigu kyla klausimų, galima pasikonsultuoti su vaistininkais.

Gydytojai taip pat gali skirti receptines vit. D3 formas, kurios yra gerokai stipresnes, tačiau jos dažniausiai skiriamos tik atlikus vitamino D3 kraujyje tyrimą.

Mano rekomendacija – vartoti mažesnį vitamino D kiekį, 2000IU, o ne receptines formas, nes yra įrodymų, kad organizmas nesugeba iš karto pasisavinti didelių šio vitamino kiekių ir jis tiesiog pašalinamas. Vit. D patariama vartoti po valgio, nes riebalai padeda geriau jį įsisavinti.

Kartu su maistu beveik neįmanoma perdozuoti vit. D, tačiau per didelis kiekis juo praturtintų maisto papildų gali sukelti hipervitaminozę. Apie tai dažniausiai išduoda bendras silpnumas, pykinimas, vėmimas, viduriavimas, troškulys, dažnas šlapinimasis.

Kokia forma geriausia vartoti vitaminą D?

Vit. D yra sukurta įvairių formų – purškiamų, mikrokapsuliuotų, lašiukų, – tačiau kurią formą pasirinkti – asmeninis žmogaus sprendimas, kiek­vienas gali išrinkti sau tinkamiausią. Aš siūlyčiau rinktis mikrokapsuliuotą papildų formą, tai geriau pasisavinama vit. D forma.

Per kiek laiko galima atstatyti vitamino D trūkumą?

Vit. D deficito atstatymo trukmė priklauso nuo jo trūkumo ir organizmo imlumo, tačiau įprastai po poros mėnesių galima tikėtis, kad pavyks jį atstatyti. Dažniausiai atliekami tyrimai prieš pradedant vartoti ir po kelių mėnesių, taip galima įvertinti, kokiomis dozėmis tęsti vit. D vartojimą.

„Bičiulystės“ inf.

 

Rėmėjai

dnt_puslapyje_pirmas