12
A, Lap
10 Nauji straipsniai

Kada traukiniai bus pritaikyti neįgaliesiems?

Lietuvoje tik nedidelė dalis traukinių pritaikyta negalią turintiems žmonėms.

Aplinka visiems
Nustatymai

Seime surengtame Neįgaliųjų teisių komisijos posėdyje svarstytas Susisiekimo ministerijos siekis atidėti Europos Parlamento ir Tarybos reglamento „Dėl geležinkelių keleivių teisių ir pareigų“ įpareigojimą užtikrinti, kad kelionės traukiniais būtų prieinamos negalią turintiems žmonėms. Komisijos nariai domėjosi, kodėl prieš 12 metų priimto reglamento reikalavimai iki šiol įgyvendinti tik iš dalies. 

Prašoma leisti nepritaikyti traukinių dar 4 metus

Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas „Dėl geležinkelių keleivių teisių ir pareigų“ numato, kad neįgaliesiems ir ribotos judėsenos asmenims turi būti sudarytos visos sąlygos keliauti traukiniais. Reglamentas įpareigoja užtikrinti, kad jiems būtų prieinamos stotys, peronai, riedmenys ir kiti įrenginiai; taip pat suteikta visa reikalinga pagalba tiek geležinkelio stotyje, tiek sėdant į traukinį, tiek pačiame traukinyje. Visa reikalinga informacija turi būti prieinama ir klausos, ir regos negalią turintiesiems.

Deja, Lietuvoje šis reglamentas dar toli gražu nėra įgyvendintas. Išimtis, leidžianti netaikyti europinių reikalavimų, baigia galioti šių metų gruodį. Susisiekimo ministerija prašo iki 2024-ųjų pabaigos pratęsti išimtį, leidžiančią nepritaikyti traukinių ir peronų neįgaliesiems. Nepratęsus termino, „Lietuvos geležinkelių“ skaičiavimais, tektų skubiai įsigyti 32 traukinius su vagonais, o tai valstybės įmonei kainuotų apie 449 mln. eurų. Taip pat didžiulių investicijų reikėtų peronams atnaujinti stotyse ir stotelėse, kurių Lietuvoje yra per 100.

Seimo Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininko pavaduotojo Justo Džiugelio, narės Ingridos Šimonytės iniciatyva surengtame neeiliniame komisijos posėdyje diskutuota apie tai, kodėl reikia reglamento įsigaliojimą atidėti dar kartą ir kodėl per 12 metų nepavyko įgyvendinti jo reikalavimų. „Kodėl nebuvo teikiamas šis klausimas iki šiol, o keliamas likus 2 mėnesiams iki reglamento įsigaliojimo?“ – klausė I. Šimonytė.

Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos departamento direktorius Andrius Šniuolis patikino, kad didžioji darbų dalis padaryta, o išimties prašoma dėl kelių punktų. Pagrindinės priežastys, kodėl prašoma atidėti reglamento įgyvendinimą – kai buvo rekonstruojamos stotys ir peronai, tai buvo daroma pagal Statybos techninio reglamento reikalavimus. Dėl to nebuvo įrengti aklųjų vedimo takeliai. Kalbant apie punktą dėl informacijos teikimo – yra numatytas konkretus projektas, kurį įgyvendinant bus įrengtos švieslentės ir informacija bus pateikiama tiek vaizdu, tiek žodžiu. Šis projektas atidėtas, bet yra numatyta, kad jis bus įgyvendinamas dar šiuo finansavimo laikotarpiu.

Į žemagrindžius traukinius galima įvažiuoti specialiomis pristatomomis nuovažomis. 

Pritaikyta tik maža dalis geležinkelių infrastruktūros

Posėdyje dalyvavęs AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška pabrėžė, kad iki 2023 metų planuojama nupirkti naujus elektrinius riedmenis, kurie važiuos į Klaipėdą, o dyzeliniai bus perkelti į regionus, kur pakeis senus, neatitinkančius reikalavimų.

Jo teigimu, didelė problema – viadukų pritaikymas, kadangi dalis jų priklauso „Lietuvos geležinkeliams“, dalis – savivaldybėms, dėl to labai sunku susitarti. Dėl kelių viadukų jau priimti sprendimai – planuojamos rekonstrukcijos Kaišiadoryse, Paneriuose. Didžiulis rekonstrukcijos projektas numatytas prie centrinės stoties Vilniuje.

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius patikino, kad daug dėmesio skiriama vadinamosioms „minkštosioms“ priemonėms – žmonės, kurie paskambina, pasitinkami, palydimi, kad kelionė sėkmingai įvyktų. Kartą net buvo pakeistas traukinys į Turmantą. M. Bartuškos teigimu, jau pradėti įgyvendinti dideli projektai – planuojama pakeisti informacinę sistemą, įdiegti naują bilietų pardavimo sistemą.

Neįgaliųjų teisių komisijos narys Vytautas Bakas atkreipė dėmesį, kad iš 48 traukinių stočių tik 11-oje neįgalieji gali nevaržomai įsigyti bilietus; patekti į laukimo sales įmanoma tik 4-iose stotyse; tualetas negalią turintiems žmonėms pritaikytas 26-iose stotyse, langelis klausos negalią turintiems žmonėms pasitarti, paklausti įrengtas tik trijose; mygtukas pagalbai yra tik dviejose vietose. V. Bako teigimu, šie skaičiai rodo, kad didžioji dalis negalią turinčių žmonių negali naudotis geležinkeliu. Pasak Seimo nario, kai kuriuos dalykus galima išspręsti nelaukiant projektų pradžios – tarkim, kodėl negalima įrengti tualetų ar mygtukų, kad žmonės galėtų bent jau pagalbą išsikviesti?

Neįgalieji: savarankiškai važiuoti traukiniais negalime

Neįgaliojo vežimėliu judantis Mindaugas Kraulaidis pasidžiaugė, kad nemažai dalykų pritaikant geležinkelius yra padaryta – labai patogūs naujieji vagonai, juose įrengti tualetai. Deja, džiaugsmo tik tiek. Dažnai tenka susidurti, kad tualetai stotyse užrakinti arba per siauros durys į juos įvažiuoti. M. Kraulaidžio teigimu, galima sakyti, kad nėra nė vieno pritaikyto perono, kadangi net iš naujai sutvarkytųjų neįgalieji vežimėliuose negali savarankiškai patekti į žemagrindį traukinį.

Regos negaliai atstovaujantis Paulius Kalvelis teigia, kad aklieji susiduria su informacinės sistemos pritaikymo problemomis. Jie negali nusipirkti traukinio bilieto internetu jokiomis priemonėmis. „Lietuvos geležinkelių“ minimi kaip visiškai pritaikyti traukiniai, kursuojantys maršrutu Vilnius–Klaipėda nėra prieinami regos negalią turintiesiems.

Pasak Lietuvos negalios organizacijų forumo administracijos direktorės Henrikos Varnienės, kai į šeimą ateina negalia, viskas transformuojasi per vieną dieną. „Dabar girdime, kad per 12 metų negalėjote suplanuoti normalios strategijos“, – piktinosi LNF administracijos direktorė.

Neįgaliųjų teisių komisijos nariai J. Džiugelis ir I. Šimonytė Susisiekimo ministerijos paprašė pateikti konkrečius įsipareigojimus, ką galima būtų padaryti iki 2020-ųjų metų.

Susisiekimo ministras Jaroslav Narkevič patikino, kad per mėnesį Vyriausybei bus pateiktas priemonių planas, ką reikia padaryti, kad būtų įgyvendinti reglamento reikalavimai.

Aurelija BABINSKIENĖ
Aldonos Milieškienės nuotr.

 

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale TV3.lt